۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۶۴۹۸۷۸
آیت الله مظاهری:

قرآن کتاب اخلاق است| هدف از خلقت، آدم شدن است

قرآن کتاب اخلاق است| هدف از خلقت، آدم شدن است
رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه تمام علوم در قرآن وجود دارد، گفت: هدف از خلقت انسان آدم شدن از طریق اخلاق است و قرآن کتاب اخلاق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در سخنرانی مجازی خود به مناسبت ماه مبارک رمضان، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: ایشان هدف از بعثت خود را کامل کردن اخلاق عنوان می‌کنند. یعنی باید مردم به اخلاق متخلق شوند، این فرمایش پیامبر اکرم(ص) را قرآن کریم هم چندین بار امضا می‌کند.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه خاطرنشان کرد: اگر سؤال شود از نظر قرآن کریم پیامبر اسلام(ص) چه سمتی دارد، باید بگویید معلم است، معلم اخلاق و معلم علم، یک معلم تربیتی و آموزش، معمولا در این آیات تربیت بر تعلیم مقدم شده است، پیامبر اکرم آمده است آدم بسازد و بعد از آن این آدم را عالم کند.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به اخلاق در دین اسلام، اظهار کرد: باید فرد، خانواده و اجتماع همگی متخلق باشند به اخلاق، همه به مرور زمان باید درخت رذالت را از دل کنده و به جای آن فضیلت بنشانند، آن را بارور و از میوه آن استفاده کنند، که شجره طیبه قرآن کریم مصداق کاملش این درخت فضیلت است.

قرآن کتاب اخلاق است

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه تا زمانی که درخت فضیلتمان بارور نشود امکان استفاده از آن را نخواهیم داشت، تصریح کرد: درحالی که همه چیز در قرآن کریم وجود دارد باید بگوییم قرآن یک کتاب اخلاق است، از نظر علوم طبیعی نزدیک به هزار آیه در قرآن کریم وجود دارد، از منظر فلسفه و عرفان قرآن پر است از آیات بسیار غنی در این خصوص، فقه و قانون در آیات قرآن بسیار است و باید بگوییم همه چیز در قرآن کریم وجود دارد.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: قرآن کریم کتاب عرفان و فلسفه و فقه و قانون نیست بلکه بنابر آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) قرآن کتاب اخلاق است، یک کارحانه آدم سازی است و آمده است تا آدم بسازد و آدم کسی است که صفت رذیله نظیر خودخواهی و خودبینی و غرور و تکبر نداشته باشد.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به اینکه باید انسان درخت فضیلت را به جای رذائل درون خود بکارد و از میوه آن استفاده کند تا بتوان به آن گفت آدم، اظهار کرد: اگر بخواهیم آدم شویم که هدف از خلقت انسان هم همین است، باید راجع به خودسازی بسیار کار کنیم، حداقل در شبانه روز دو سه ساعت باید صرف خودسازی کرد، اینکه بتوانیم فضائل داشته باشیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان خودگرائی به جای خودیت را از ویژگی‌های خودسازی عنوان کرد و گفت: باید بتوانیم به جای کبر و خودخواهی، تلطف و مهربانی و تواضع در جامعه داشته باشیم، بتوانیم به جای بخل دیگر گرا باشیم، بتوانیم به جای حسادت مهربان با جامعه باشیم به ویژه با اقوام و خویشان. این کندن درخت رذالت و کاشتن درخت فضیلت به جای آن کاری است بسیار مشکل اما کاری بسیار لازم برای همه انسان‌ها است.

دو دسته مردم در پذیرش حق از دیدگاه قرآن کریم

وی با بیان اینکه قرآن کریم گاهی مردم را دو قسمت می‌کند، تصریح کرد: قرآن می‌فرماید آن جامعه‌ای که سلامت نفس داشته باشد و صفت رذیله نداشته باشد و آن فردی که چنین باشد قابل انعطاف است و وقتی که حق به آنها گفته می‌شود گریه شوق می‌کنند و می‌گویند چه خوب شد که حق به ما گفته شد تا زیر بار حق برویم و آدمی بشویم حق شناس و حق دان، این دسته حق و حقیقت را می‌پذیرند چرا که قلب و دل پاک دارند.

رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: دسته دیگر هم قرآن می‌فرماید آدم‌های لجوج و عنود هستند که به خاطر تکبر و خودبینی و لجاجتی که دارند نه تنها زیربار حق نمی‌روند بلکه حاضرند نابود شوند اما زیر بار حق نروند، قرآن می‌فرماید عده‌ای چنین هستند که نمی‌توانند حق را ببینند. لجبازی و کبر و غرور انسان را به جایی خواهد رساند که حاضر می‌شود جهنم برود اما حق را نپذیرد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
باتشکر از خبرگزاری رسا
0
0